vrijwilligerswerk.reismee.nl

Travel Active's Marloes bezoekt vrijwilligerswerkprojecten Zambia

Tijdens een reis door Zuidelijk Afrika bezocht Marloes (marketing en communicatie) onze vrijwilligerswerkprojecten rond Livingstone in Zambia.

Marloes: 's morgens vroeg zijn mijn vriend en ik vanuit Victoria Falls in Zimbabwe de grens overgestoken naar Zambia. Hiervoor moet je een brug over, van waaruit je een mooi uitzicht hebt op een deel van de Victoria Falls. Ook word je op je wandeling vergezeld door af en toe een baviaan. Aan de andere kant van de grens stonden Rabeccah en Kenndy van onze partnerorganisatie in Zambia ons al op te wachten met een busje. Zij gingen ons deze dag verschillende projecten laten zien. Als eerste gingen we naar het Guest House waar o.a. de vrijwilligers van Travel Active verblijven en waar ook het kantoortje van onze partner gevestigd is.

Na een rondleiding bij het guest house bezochten we het Hiv-womens project. Hier komen HIV positieve moeders dagelijks naartoe en hier krijgen zij en hun kinderen voorlichting en babyvoeding. Deze babyvoeding vervangt de borstvoeding vanaf zes maanden, omdat de kinderen het risico lopen via de borstvoeding alsnog besmet te raken met het HIV virus. We werden hartelijk ontvangen met dans en zang en ons werd uitgelegd welke groenten en fruit er op het land verbouwd worden. Er is ook een vispond aangelegd, maar om hier water in te krijgen moeten ze eerst watertanks plaatsen. Dit moet nog gebeuren. Daarnaast werken de vrouwen op het land dat bij het project hoort en houden ze kippen. Deze gaan ze als ze groot genoeg zijn, verkopen op de markt. Ook de varkensstal moet nog worden opgeknapt, omdat ze ook graag varkens willen gaan houden. Een leuke uitdaging voor heren en dames die van aanpakken weten en graag bouwwerkzaamheden willen doen.

Na dit project bezochten we de ‘Linda Blind Farm'. Hier wonen blinde mensen en ook een klein meisje met het syndroom van Down, Grace genaamd. Hier waren Merel en Jessica aanwezig, twee vrijwilligsters van Travel Active, die ons de farm en de velden lieten zien. Overal werd uitgelegd wat de bedoeling van het project is. Ze hebben veel last van olifanten die de gewassen vernielen en er is in het droge seizoen altijd gebrek aan water. Iedereen die op dit project woont heeft zijn eigen rij met groenten, die ze kunnen verkopen op de markt. Op dit project zijn Merel en Jessica ook gestart met het opknappen van het schoollokaal, dat in een veel te kleine ruimte gevestigd was. Dit werd dus verhuisd naar een grotere ruimte, die hiervoor opgeknapt en geschilderd moest worden.

Hierna hebben we even wat lunch gekocht in de supermarkt. Ik ben al eens eerder in Afrika geweest, maar het contrast met een kilometer verderop waar de projecten liggen, blijft ontzettend groot. Van heel arm, naar bijna Westers rijk in de supermarkt en het centrum van Livingstone. Bijna alles wat je in een Nederlandse supermarkt ook kunt kopen, is er te koop. Natuurlijk kun je om de locale bevolking te ontmoeten en te steunen ook inkopen doen op de markt, wat dan ook regelmatig gebeurt door Rabeccah van onze partnerorganisatie.

Na de lunch reden we naar de Malota basisschool. De bestemming Zambia is nog redelijk nieuw bij Travel Active en hier hebben onze eerste vrijwilligers Thijmen en Mariska een compleet nieuw toiletgebouwtje aangelegd, omdat de school geen toiletten had en daarom gesloten zou worden. Leuk om dit gebouwtje nu in het echt te zien! Malota school is een schooltje voor kinderen die niet naar een betaalde school kunnen en het wordt totaal gerund door vrijwilligers (ook uit Malota zelf). De school is een plaats waar kinderen naar school gaan, maar eigenlijk is het een inspiratiebron voor de hele compound. Er waren 200 kinderen aanwezig op het moment dat wij er waren, die je als vrijwilliger les kunt geven en waarmee je ook leuke activiteiten zoals sport en spel kunt ondernemen. Enkele oudere jongens vormen samen de dans- en acrobatiekgroep ‘Barefeet'. Zij treden geregeld op voor publiek. Als laatste ondersteunt het project ook vrouwen die handwerk maken en verkopen om rond te komen.

Malota school was het laatste project dat we bezochten. Bij alle projecten zijn Nederlandse vrijwilligers van harte welkom!

Foto's van het bezoek van Marloes aan Zambia vind je hier. Wil je zelf als vrijwilliger naar Zambia? Neem dan contact op met het vrijwilligerswerkteam voor meer informatie of bekijk de mogelijkheden!

Inja

Prachtig verslag over een organsiatie die projecten heeft gekozen waar de hulp van Nederlandse vrijwilligers goed gebruikt kan worden! Ben zelf ook in Malota en bij de HIV-positieve vrouwen geweest.. Bij beide projecten kun je op allerlei manieren ontzettend veel betekenen. Als je een veilig land zoekt met lieve en behulpzame mensen die je begeleiden tijdens je verblijf, dan ben je hier aan het juiste adres!