vrijwilligerswerk.reismee.nl

Travel Active bezoekt partner en vrijwilligersprojecten in Bali

Paradijselijke stranden, vulkanen met kratermeren, groene terrasvormige rijstvelden en tropisch regenwoud: het Indonesische eiland Bali is een veelzijdige en geliefde reisbestemming. Ook dit jaar is Bali weer een zeer populaire bestemming voor vrijwilligers van Travel Active. Egbert (van de marketingafdeling) is twee weken geleden op bezoek geweest bij onze partner in Ubud en heeft hier verschillende projecten bezocht. Wij vroegen Egbert naar zijn ervaringen op Bali en de vrijwilligersprojecten die hij bezocht heeft.

Hoe heb je het eiland Bali ervaren?
Bali is een schitterend eiland en heeft qua natuur veel te bieden. In het noorden de vulkanen, bergen, rijstterrassen en koffieplantages. In het zuiden vind je de mooie stranden en kun je terecht om te surfen en duiken. In tegenstelling tot Java is het qua mensen een stuk rustiger in Bali, vooral in het noorden. De mensen en de Hindoeïstische cultuur heb ik als heel bijzonder ervaren. Het eiland telt duizenden tempels en het is bijzonder om te zien dat de mensen meerdere dagen druk zijn met het neerleggen van kleinere offertjes rondom het huis. Houd je van natuur en bergen dan is Munduk, in het noorden van het eiland, een echte aanrader. Snorkelen is prachtig Amed (Oost Bali) en om te surfen moet je echt eens in Uluwatu kijken. De vrijwilligersprojecten bevinden zich in Ubud, het culturele centrum van Bali. In en rond Ubud vind je de mooiste rijstvelden en in het centrum zijn veel leuke marktjes en galerieën. Hierdoor is Ubud één van de belangrijkste toeristische trekpleisters op het eiland.

Rijstvelden in Ubud

Welke vrijwilligersprojecten heb je in Ubud bezocht?
Samen met mijn vriendin ben ik heel hartelijk ontvangen door Bobo en Lim, de coördinatoren van onze partnerorganisatie. Op kantoor hebben zij veel verteld over de projecten en waar zij nu mee bezig zijn. Op dit moment is het daar nu hoogseizoen wat betreft het aantal vrijwilligers en het waren voor hun hectische, maar zeer leuke weken. Gelukkig had Bobo de tijd genomen om ons verschillende scholen te laten zien, waar vrijwilligers de kinderen o.a. Engelse les geven. De scholen die we hebben gezien zijn vooral in de wijk, waar de vrijwilligers wonen. Kinderen tussen de 7 en 14 jaar kunnen hier, na de reguliere schooltijden, Engelse les krijgen. Helaas is het niveau Engels dat zij krijgen op hun reguliere school niet voldoende. Erg jammer op een eiland wat voor een groot gedeelte afhankelijk is van het toerisme. De extra Engelse lessen, die ze van vrijwilligers krijgen, zijn daarom meer dan welkom! Het viel mij op dat de kinderen heel beleefd zijn en het schijnt dat ze de Engelse lessen snel oppakken en heel leergierig zijn. Als vrijwilligers kun je ook les geven op een kinderdagverblijf. De klas bestaat uit ongeveer 30 kinderen tussen de 4 en 7 jaar oud. Hectisch en druk, maar als je van kinderen houdt dan zul je hier met veel plezier voor de klas staan. Naast het lesgeven is er op de scholen genoeg renovatiewerk te doen. Wil je de handen uit de mouwen steken, dan is er genoeg te doen om de scholen en klaslokalen op te knappen en te schilderen.

Hoe wonen de vrijwilligers in Ubud?
We hebben een wandeling gemaakt door de wijk waar de meeste vrijwilligers wonen. Centraal bij onze partnerorganisatie staat het beleven van de Balinese cultuur, door te wonen zoals de lokale bevolking. Qua accommodatie zijn ze hier goed in geslaagd. De accommodaties die ik heb gezien zijn heel netjes en geheel in Balinese stijl. Doordat de huizen midden in een authentieke Balinese woonwijk liggen, krijg je daadwerkelijk het gevoel onderdeel uit te maken van de gemeenschap. Het is veilig en rustig en als je andere vrijwilligers wilt opzoeken dan liggen de meeste andere accommodaties op loopafstand. Wil je iets meer luxe en meer privacy dan kun je er voor kiezen iets buiten de wijk te verblijven. Je woont dan in een accommodatie middenin de rijstvelden met een prachtig uitzicht en minder huisgenoten, eventueel in een private-room. Ideaal voor bijvoorbeeld gezinnen, maar naar mijn mening net iets minder gezellig dan de accommodaties in de woonwijk.

Accommodatie in het vrijwilligershuis, Ubud

Je hebt ook het nieuwe schildpaddenproject bezocht, hoe was dat?
De tweede dag van mijn verblijf zijn we, samen met Bobo, naar Nusa Penida gebracht. Nusa Penida is het eiland dat onder Bali ligt en is een stuk minder ontwikkeld en veel rustiger dan het ‘vaste land’ van Bali. Het schildpaddenproject dat hier is opgezet staat nog maar 3 maanden en is op het moment nog heel kleinschalig. Het project bestaat uit een opvang waar schildpadden komen die gewond zijn door vooral de visserij en uit jonge schildpadjes die uitgebroed zijn en daar opgroeien om uitgezet te worden. Als vrijwilliger heb je hier een belangrijke rol in het verzorgen en voeren van de schildpadden. Daarnaast kun je Engelse les geven aan de scholen in de buurt. Het niveau Engels is hier nog weer stukken minder dan in Ubud zelf en de mensen, vaak boeren, zijn een stuk armer.
Naast de opvang is het project ook bedoeld om deze lokale bevolking en de kinderen meer bij te brengen over de leefomgeving van de schildpad en het omgang met het milieu in het algemeen. Dit project bevindt zich nog echt in de opstartfase en kan daarom als vrijwilliger zeer uitdagend en leerzaam zijn. Eigen initiatief en creativiteit voor het ontwikkelen en maken van lesmateriaal is vooral heel erg welkom! Houd je van dieren en wil je een echte authentieke Bali ervaring dan is dit project echt iets voor jou!

Strand op Nusa Penida

Tot slot, welke tips zou je meegeven aan vrijwilligers die naar Bali vertrekken?
Mocht je zelf nog niet zoveel ervaring hebben met lesgeven (van Engels), dan is het heel zinvol om thuis al eens op internet naar lesmateriaal en educatieve activiteiten en spelletjes te zoeken. Dit heeft echt meerwaarde als je daar straks aan de slag gaat. Eigen initiatief en lesmethoden zijn zeer bruikbaar en wordt echt op prijs gesteld. Eenmaal daar heb je ook genoeg tijd hiervoor, maar een goede voorbereiding zal er toe leiden dat je meer kan betekenen voor de kinderen en jij het vrijwilligerswerk met nog meer voldoening zal ervaren.
Verder zou ik zeggen dat je jezelf helemaal moet overgeven aan de Balinese/Indonesische cultuur. Zo kan het wel eens voorkomen dat Wifi het niet doet en soms duurt het best lang voordat ze het voor je oplossen. Ook dat is de culturele ervaring in Bali!

Meer weten over vrijwilligerswerk in Bali
Foto's van het bezoek van Egbert aan Bali vind je hier. Wil je zelf als vrijwilliger naar Bali of meer weten over het nieuwe schildpaddenproject? Neem dan contact op met het vrijwilligerswerkteam voor meer informatie of bekijk de website voor de vrijwilligerswerk mogelijkheden in Bali.