vrijwilligerswerk.reismee.nl

Mareille hielp bij de watersnood in Thailand!

Hee Hallo!

Vanaf 2-10-2011 tot en met 18-11-2011 heb ik vrijwilligerswerk gedaan voor Travel Active in Singburi (Thailand). In deze tijd waren de overstromingen er in Thailand. Gelukkig voor ons was in het dorpje waar wij verbleven geen extreme overstroming en zaten wij droog! Helaas stond het water bij het weeshuis wel meer dan 2 meter hoog. Door dat hoge water konden we hier helaas nog niets doen, de kinderen hadden onderdak en doordat het water binnen stond, konden we niet beginnen met renovatie werk. De school waar we Engelse les geven had hun jaarlijkse vakantie in oktober, vandaar dat we daar ook in die periode niet konden lesgeven. Hierdoor hebben we veel verschillende dingen gedaan de afgelopen weken.

In één van mijn eerste weken had de partnerorganisatie in Thailand gezorgd voor rijst, water, blikjes met vis en noedels en van deze producten gingen we voedselpakketten maken. De volgende dag werden we naar een overstroomd gebied gereden waar mensen in zelf gemaakte hutjes/tentjes tijdelijk woonden omdat hun woning volledig overstroomd is. Sommige mensen probeerde zo veel mogelijk in hun huis te blijven om bij hun spullen te blijven. Na de voedselpakketten overgezet te hebben van de bus in boten, mochten we zelf meevaren en de pakketten uitdelen aan de mensen.

De dag erna waren we uitgenodigd bij een festival voor de mensen in de overstroming. Dit was een enorm lange weg en bijna een kilometer lang links en rechts waren allemaal mensen die uit hun huis waren ‘weg gejaagd' door al het water en de overstroming. Zelf hebben we ons ‘steentje bij gedragen' door met z'n allen te zingen op het podium voor al die mensen en ze een beetje leedvermaak te geven.

Omdat na 4 weken het water nog niet gezakt was, zijn we ook naar een tempel geweest en hebben daar zelf 2 wasbakken gemaakt voor de monniken en zijn we naar een andere tempel geweest om daar verschillende ramen te schilderen. Een andere optie was om voedselpakketten samen te stellen. In een grote school waren allemaal Thaise mensen vrijwillig aan het helpen: de ene was rijst aan het maken, de ander de kip aan het snijden, weer een ander de garnalen aan het klaarmaken en weer andere mensen waren het eten aan het verdelen in verschillende bakjes. Niemand had een vaste taak, maar toch ging het allemaal erg gestructureerd en kwamen er uiteindelijk elke keer 10 pakketjes in een zak. En soms kwam het zo uit dat we mee mochten om de pakketten uit te delen aan de mensen.

Het mooie is dat je de Thaise mensen zelfs onder deze verschrikkelijke omstandigheden telkens weer ziet lachen en dat ze altijd vriendelijk blijven. Zelf vind ik het nogal moeilijk voor te stellen als je huis 2 meter onder water staat en meer en deel van je inboedel opeens weg is en je voor 10 weken op de straat moet leven..

Gelukkig zakt het water hier in de buurt steeds meer en kunnen we na meer dan 10 weken het weeshuis weer binnen. Deze moet als een speer nu helemaal worden schoongemaakt en opnieuw worden geverfd en helaas is dat niet zo 1,2,3 gedaan aangezien het 3 verdiepingen heeft en het overal maar ook echt overal een troep is. Maar we gaan ervoor en zorgen dat de kinderen er snel weer in kunnen!

Inmiddels is de school ook weer begonnen, en kunnen alle projecten weer gaan lopen, de klei huizen gaan weer gebouwd worden, er wordt weer volop Engelse les gegeven en binnenkort hopen we ook in het Weeshuis weer aan de gang te kunnen met de kinderen!

Liefs Mareille Piena