vrijwilligerswerk.reismee.nl

Kevin, program manager vrijwilligerswerk, bezocht onze projecten in Ghana!

Ghana is voor Travel Active één van de meest populaire bestemmingen om vrijwilligerswerk te gaan doen. Jaarlijks mogen we zo’n 120 vrijwilligers begeleiden en voorbereiden op een vertrek naar Ghana.

Aantrekkingskracht op vrijwilligers
Ghana is niet voor niets een populaire bestemming. Het stabiele en veilige klimaat, de warme vriendelijke bevolking, maar ook de vele verschillende projectmogelijkheden maken dit land tot een aantrekkelijke bestemming met een grote aantrekkingskracht op vrijwilligers. Kevin, program manager vrijwilligerswerk van Travel Active, bezocht afgelopen maand een groot aantal projecten waar vrijwilligers geplaatst worden.

Kevin: "het was een nuttige, leerzame en bijzondere reis waarover ik graag meer wil vertellen! Voor mijzelf was deze reis extra bijzonder omdat Ghana ooit mijn eerste kennismaking was met het fascinerende continent Afrika. Het voelde heel goed om weer terug te zijn en Ghana heeft opnieuw veel indruk op me gemaakt!

We organiseren inmiddels ruim 13 jaar vrijwilligerswerk in Ghana en werken succesvol samen met de lokale organisatie Experience It. Deze organisatie wordt geleid door onze contactpersoon Tina. Tina mag zich met recht de Afrikaanse moeder van onze vrijwilligers noemen en ondersteunt vrijwilligers met veel betrokkenheid en humor! Zij en haar collega’s staan altijd voor onze vrijwilligers klaar en zorgen voor de juiste ondersteuning ter plekke.

We werken nauw samen met Tina en hebben bijna dagelijks contact met haar om op de hoogte te blijven van onze vrijwilligers. We kunnen ons geen betere contactpersoon voorstellen en de passie voor haar werk straalt van haar af!

Goed voorbereid
Travel Active vindt het belangrijk om vrijwilligers voor vertrek, maar ook ter plekke goed voor te bereiden op de Afrikaanse cultuur en leefwijze. Het is immers niet niks wat ze gaan doen en een uitgebreide voorbereiding is noodzakelijk om een verblijf in Ghana succesvol te laten verlopen. De eerste dagen van mijn verblijf heb ik deelgenomen aan de door ons georganiseerde oriëntatiedagen voor onze vrijwilligers. Onze vrijwilligers verblijven tijdens de oriëntatie in de hoofdstad Accra en verblijven hier in een vrijwilligershuis.

Tijdens deze leuke en intensieve dagen krijgen onze vrijwilligers veel informatie over het land, de cultuur, veiligheid en gezondheid. Ook geven onze collega’s meer informatie over het verloop van het vrijwilligerswerk en worden zij voorbereid op wat zij kunnen verwachten van het vrijwilligersproject. Er worden verder leuke activiteiten georganiseerd, afgestemd op de Ghanese cultuur. Zo heb ik deelgenomen aan Afrikaanse djembé-lessen en opnieuw kennis mogen maken met het ritme van Ghana. Aangezien ik niet echt een natuurtalent ben, heb ik de Afrikaanse danslessen dit keer maar overgeslagen…

Erg leuk en inspirerend om te zien met hoeveel plezier deze oriëntatiedagen georganiseerd worden. De oriëntatiedagen zijn ongetwijfeld een onmisbare start van een verblijf in Ghana!

Verblijf in een gastgezin
Na de oriëntatiedagen in Accra ben ik verhuisd naar mijn gastgezin in Swedru, een stad ongeveeréén uur ten westen van Accra. Hier heb ik een aantal dagen het echte Afrikaanse gezinsleven mogen ervaren. In de omgeving van Swedru bieden we vele projectmogelijkheden en deze dagen stonden dan ook in het teken van het bezoeken van verschillende basisscholen, middelbare scholen, medische projecten en kindertehuizen. Ook heb ik een interessant project bezocht dat we sinds kort aanbieden, het Chosen Rehabilitation Centre. Een ambulant project wat ondersteuning en hulp biedt aan prostituees, alcohol en/ drugsverslaafden. De vrijwilligers bieden op allerlei manieren ondersteuning en kunnen zich ook inzetten bij het geven van voorlichting over gezondheid, hygiëne of preventie van geslachtziektes. Een project waar vrijwilligers met specifieke werkervaring, maar ook zonder relevante werkervaring mooi werk kunnen verrichten!

Na mijn bezoek aan de verschillende projecten in de omgeving Swedru en afscheid te hebben genomen van mijn gastgezin, ben ik doorgereisd naar het noorden van Ghana. Een pittige reis waarbij ik na ongeveer 16 uur in de bus te hebben gezeten in een totaal andere wereld terecht kwam. Het noorden van Ghana is een regio waar Travel Active al jaren intensieve hulp biedt op arme en vaak zeer hulpbehoevende projecten. Ook hier heb ik weer een aantal dagen mogen doorbrengen bij een gezellig gastgezin in huis. Het gezin waarvan de gastmoeder de eigenaresse is van het Nabari Child Care project. Dit is een project waar Travel Active een speciale band mee heeft.

Speech
Het Nabari Child Care project is, mede door de hulp van Travel Active en haar vrijwilligers, van een arm en hulpbehoevend project is uitgegroeid tot een project waar kinderen onderdak en hulp krijgen die ze nodig hebben. De omstandigheden zijn sinds deze ondersteuning aanzienlijk verbeterd. Hierdoor kwam het dat ik met open armen en veel enthousiasme werd ontvangen. Wat een warm en onvergetelijk onthaal! Er werd zelfs van me verwacht dat ik een speech gaf aan de chief en inwoners van het dorp. Als dank voor al ons harde werk en de hulp van onze vrijwilligers kreeg ik een prachtige traditionele outfit uitgereikt. Een enorme eer en het bezoek aan Nabari heeft dan ook veel bij me losgemaakt!

Travel Active biedt vele projectmogelijkheden aan in het noorden van Ghana en ik heb hier dan ook veel vrijwilligers aan het werk mogen zien. Mooi om te zien hoe dankbaar de kinderen zijn met een extra knuffel en de extra aandacht die ze krijgen van onze vrijwilligers. Daar doen we het voor!

Tijdens mijn bezoek aan het noorden werd me ook duidelijk hoe groot de verschillen nog zijn tussen het zuiden en het noorden van Ghana. Het zuiden ontwikkelt zich in een sneller tempo waar het noorden zich minder lijkt te ontwikkelen. Als je als vrijwilliger in een kindertehuis echt het verschil wilt maken en jezelf volledig wilt onderdompelen in Afrika, kies dan voor het noorden van Ghana. Uiteraard zijn er ook op projecten in het zuiden waar jij je nuttig kunt maken als vrijwilliger. De omstandigheden op projecten zijn hier vaak iets minder primitief dan in het noorden.

Een bijzonder project dat veel indruk heeft gemaakt was het project waar Travel Active vrijwilligster Ann werkte. Ann werkt in België als fysiotherapeute en wilde haar kennis en kwaliteiten graag inzetten in Ghana. Ze werkt op een project wat hulp biedt aan kinderen met een handicap. Ann zet zich hier in als fysiotherapeute en probeert zoveel mogelijk kinderen te helpen en het maximale uit haar verblijf te halen. In de periode dat ze in Ghana verblijft heeft ze, door haar kennis en vaardigheden, veel aanzien gekregen bij haar lokale collega’s. Ze probeert haar kennis over te dragen op haar lokale collega’s en hoopt op deze manier structureel haar ‘stempel’ achter te laten op het project. Met veel bewondering heb ik Ann aan het werk gezien en het is mooi om te zien wat iemand met de juiste kennis en vaardigheden in huis kan bereiken! Ook voor vrijwilligers met een specifieke achtergrond zijn er in Ghana dus volop mogelijkheden.

Het was erg nuttig om met eigen ogen te kunnen bekijken wat onze vrijwilligers zoal bereiken tijdens hun vrijwilligerswerk. Het blijft altijd inspirerend om onze vrijwilligers met zoveel passie en energie bezig te zien! De meeste lokale mensen die ik heb ontmoet, hebben onze vrijwilligers hoog zitten en dat mag ook wel eens gezegd worden!

Zelf kan ik terugkijken op een inspirerende reis met onvergetelijke momenten. Ontzettend veel gelachen en goede gesprekken gevoerd met ons team in Ghana. Vanaf nu kunnen we onze vrijwilligers nog gerichter en duidelijker informeren over wat ze in Ghana te wachten staat".

Tot slot nog enkele tips voor onze vrijwilligers:

- Geef duidelijk aan wat je als vrijwilliger wilt leren en bespreek dit ook met onze collega’s.
- Toon initiatief op je project! Voer je werkzaamheden uiteraard uit in overleg met je lokale collega’s en andere vrijwilligers.
- Leer de typisch Ghanese handshake. Deze handshake komt je dagelijks goed van pas!
- Respecteer de gewoontes en benader grote verschillen altijd positief, hoe lastig dit soms ook kan zijn.
- Heb geduld, alles gaat in Ghana langzamer dan in Nederland.
- Probeer altijd positief te blijven. Met humor kom je in Ghana heel ver!
- Neem oordoppen mee! Ghana is een luidruchtige bestemming. De ‘locals’ beginnen al vroeg met het dagelijks leven en zijn dol op zang en dans. Dit komt je nachtrust niet altijd ten goede.
- Stel je open voor de pittige Ghanese ‘haute cuisine’! Je weet niet altijd wat je eet, maar probeer zoveel mogelijk verschillende gerechten. Meest bekend is fufu (geen persoonlijke favoriet) een deegbal van cassave, meestal geserveerd met soep en vlees naar keuze.
- Verder kom je overal wel het vertrouwde ’fried rice and chicken’ tegen, altijd een veilige keuze.

Bekijk hier het fotoalbum van Kevin

Meer informatie over vrijwilligerswerk in Ghana

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active