vrijwilligerswerk.reismee.nl

Medewerker Margie bracht een bezoek aan India en Sri Lanka

Partnerbezoek India en Sri Lanka

Voor Travel Active is het belangrijk goed op de hoogte te zijn van de vrijwilligerswerk programma's die we aanbieden in de verschillende landen van de wereld. Alleen zo kunnen we onze (toekomstige) deelnemers goed informeren over de programma's, de cultuur en de projecten.

We werken met partnerorganisaties in het land zelf, want deze mensen weten als geen ander de weg. Ookmoeten we er blindelings op kunnen vertrouwen dat de deelnemers terug kunnen vallen op een organisatie als ze in het land van keuze zijn. Het is ook goed te zien hoe zij te werk gaan, wat de problemen zijn als zij werken met mensen uit de westerse cultuur. Ook belangrijk is het met eigen ogen te zien hoe de projecten zijn. Bijvoorbeeld in welke omgeving liggen de projecten, is dit goed bereikbaar voor de deelnemer, hoe ziet het project eruit, wat voor mogelijkheden heeft een deelnemer, hoe ziet de accommodatie van de gastgezinnen eruit enz.

Het verhaal van Margie, Program Manager Vrijwilligerswerk
Ik ben in India en Sri Lanka geweest. In India in Bangalore, Kannur, Madikiri, Mysore en Goa. Allemaal plaatsen die met het programma in India te maken hebben. Zo is de start van het programma in Bangalore, vervolgens gaan de deelnemers voor de oriëntatie naar Kannur in de Kerala staat, afhankelijk van hun keuze gaan ze voor het onderdeel project naar bijvoorbeeld Madikiri, Mysore, Haveri of zelfs naar het verre en afgelegen Tamil Nadu. Als afsluiting gaan deelnemers naar Goa om na het programma te relaxen op het strand.

In Sri Lanka ben ik heel kort in Colombo (aankomst) geweest, maar hoofdzakelijk ben ik in Kandy geweest waar zowel de oriëntatie als de projecten zijn. De deelnemer gaat voor de Beachweek naar Unawatuna in het uiterste zuiden van Sri Lanka. Helaas was er geen tijd om erheen te gaan. Op de terug weg heb ik in Negomo overnacht en vandaar weer naar Colombo voor de vlucht terug.

Tijdens mijn verblijf heb ik zoveel mogelijk verschillende projecten bezocht, gesproken met de projectleiders, medewerkers, jonge volwassenen die op zo'n project zitten en vooral veel met de kinderen gespeeld en ze aandacht gegeven.

Ik denk zelf dat je, zeker voor India en Sri-Lanka, goed moet realiseren dat het een totaal andere cultuur is dat zo vast genageld zit aan zijn tradities (bijvoorbeeld uithuwelijken), religie, het ingewikkelde kasten systeem, de positie van de vrouw, maar ook de gewone dagelijkse dingen en de massa mensen. Je moet stevig in je schoenen staan. De moeilijkheid van India kan ook de taal zijn. Hoewel Engels en Hindi de voertaal en hoofdtaal is, heeft India een land met vele staten, waar vaak eigen/ander talen/dialecten, die onderling niet te verstaan zijn. Wanneer je hier op voorbereid bent, wanneer je stevig in je schoenen staat en wanneer je op zoek bent naar een absolute uitdaging, dan ben je zeker geschikt voor vrijwilligerswerk naar India en Sri-Lanka.

Er zijn in India behoorlijk wat projecten. De projecten die ik bezocht heb zijn o.a. een weeshuis-, onderwijs of een combinatie ervan, HIV/AIDS project voor kinderen en volwassen, een project voor geestelijke en lichamelijke gehandicapten, een project waar oudere mensen die op straat leefden, liefdevol zijn opgenomen, een project waar kinderen, vooral meisjes en jonge vrouwen zijn opgevangen nadat zij gered zijn van de sex industrie.

In Sri Lanka is er een gemeenschap project, waar vooral voor de jeugd van de lokale gemeenschap veel werd gedaan, bijvoorbeeld sport of gewoon gezellig een spelletje spelen in het buurthuis. Overdag wordt het buurthuis gebruikt als school voor de jongere kinderen uit de gemeenschap, een weeshuis enz.

In totaal heb ik 13 deelnemers ontmoet van verschillende nationaliteiten/landen en organisaties, waarvan twee vanuit Travel Active.

Ik heb in de korte tijd toch wel aardig wat gereisd in en rond het zuiden van India. Van Bangalore naar Goa met het vliegtuig, van Goa met de trein naar Kannur, van Kannur naar Madekiri en Mysore met de taxi gereisd en van Mysore weer terug naar Bangalore met de bus. De afstanden zijn behoorlijk.

In Sri Lanka vanuit Colombo met de taxi naar Kandy, een rit van ongeveer drie uur door bergachtige natuur. Veelal verder in Kandy geweest en de bezienswaardigheden bezocht . Prachtige Boeddha Statue gezien en de voor Sri Lakanen de belangrijke Temple of Tooth bezocht.

Heb je verder nog vragen over Vrijwilligerswerk in India of Sri-Lanka? Neem dan gerust contact met mij op; ik beantwoord graag al je vragen! Bel 0478 551 900 of stuur een email naar vrijwilligerswerk@travelactive.nl

Groeten,

Margie Riekerk