vrijwilligerswerk.reismee.nl

Vrijwilligerswerk Kenia

Myrte nam deel aan het Vrijwilligerswerk programma van Travel Active. Gedurende 4 weken ontdekte ze de cultuur, de wildlife en de vriendelijke bevolking. Wij stelde haar enkele vragen.

Hoe werd je opgevangen in Kenia? Hoe waren je eerste dagen?
Bij aankomst werd ik vanaf het vliegveld opgehaald door de organisatie ter plekke. Na een lange reis naar een onbekend land vond ik dit wel heel fijn. Na een bezoek aan het kantoor van de partnerorganisatie (waar ik mijn waardevolle spullen kon opbergen) werd ik naar het kamp gebracht. Een warm welkom stond me daar te wachten en ik kreeg van het kamp hoofd gelijk een rondleiding door het kamp. Toen alle andere vrijwilligers (we waren in totaal met 37 vrijwilligers) ook waren gearriveerd kregen we een oriëntatie over hoe en wat in Kenia. Waar kan ik mijn geld wisselen, waar kan ik water kopen, wat is er allemaal te doen en wat kan ik wel en niet doen. Een goed begin voor de komende tijd.

Kun je wat vertellen over het vrijwilligersproject waar je hebt gewerkt? Wat waren jouw taken?
Ik was geplaatst op het kamp Muhaka. Het grootste gedeelte van mijn tijd daar heb ik gewerkt aan de bouw van de school -> metselen, schilderen, meubilair in elkaar zetten, enz. De lokale bevolking (Keniaanse bouwvakkers) leerde ons hoe we bijvoorbeeld moesten metselen. Ik werkte 's ochtends van half 9 tot 12 en 's middags van 2 tot 4.

Een aantal dagen hebben we ook nog in Mwalunganje Elephant Sanctuary gewerkt. Daar hebben we gamedrives gemaakt om dieren, vooral de olifanten, te observeren. Het doel daarvan is dat alle medewerkers van het park weten welke dieren waar zijn in verband met het toerisme. Ook hebben we in het dorp om het elephant sanctuary heen, mensen geïnterviewd hoe het was om in zo'n park te wonen. Wat ook wel bijzonder was is dat we een fabrief hebben bezocht war ze van olifanten poep papier maakten.

Met welke cultuurverschillen kreeg je mee te maken?
Ik kreeg met grote armoede te maken. Je zit in een dorp met allemaal zelfgebouwde hutjes en een school die weinig materialen heeft om mee te werken. De lokale bevolking heeft daar hun eigen gewoontes. We zijn ook een keer bij een medicijn man geweest. Hij liet ons zien wat hij voor een rituelen doet om mensen te genezen. Kenianen zijn heel relax, wat vandaag niet komt, komt morgen wel. Ze werken wel hard, maar ze maken zich niet zo druk.

Wat zal je altijd bij blijven?
Het is meer het hele avontuur zal me altijd bijblijven. Alles wat ik daar heb meegemaakt is zo speciaal: het leren kennen van alle andere vrijwilligers, het opbouwen van de school, het helpen van de lokale bevolking. de kinderen op school, de drie daagse safari, de city tour in mombasa. Kortom het was een ervaring om nooit te vergeten.

Wat heb jij geleerd van dit vrijwilligers avontuur?
Ik heb het idee dat ik een stuk zelfstandiger ben geworden. Je gaat een maand alleen weg, dan wordt er wel iets van je verwacht. Ik heb geleerd om makkelijker nieuwe contacten te leggen. Vooral wanneer je alleen weg gaat, leer je snel nieuwe mensen kennen. Ik heb ervaren hoe het is om in Afrika te leven, ik heb een beetje van hun cultuur mogen leren kennen.

Wil je weer terug naar Kenia?
Ik zou het wel heel erg leuk vinden, maar ik heb ook nog heel veel andere landen om mijn lijstje staan, dus voorlopig nog even niet.

Wat kun je tegen de mensen zeggen die nog twijfelen om hen te overtuigen om toch die stap te zetten?
Gewoon doen, want het is echt een hele mooie ervaring. Je maakt zoveel mee daar. Je doet ander werk, je biedt je hulp en je ontmoet heel veel andere mensen. Mooi om de cultuur te leren kennen en de natuur te zien.

Groetjes,

Myrte van Beek

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active