vrijwilligerswerk.reismee.nl

Mark hielp mee op een sport project in Zuid Afrika!

Markging met het Vrijwilligerswerk programma van Travel Active naar Zuid Afrika. Daar hielphij meeop een sport project!Lees hier zijn verhaal:

Na het zien van een documentaire op televisie over Zuid-Afrika wist ik het zeker, daar moet ik heen! Via Travel Active ben ik aanraking gekomen met het sport project, the Future Factory.

Na zelf eerst een week gezeten te hebben in Johannesburg, Soweto en het Kruger National Park, ben ik daarna in Kaapstad aangekomen. De introductieweek was geweldig! Ik zat in een groep met vrijwilligers uit onder andere Canada, Duitsland en Letland, allemaal ontzettend leuke mensen.

De introductieweek heeft bijgedragen aan een geleidelijke overgang van het hectische Westen naar het meer relaxte (Zuid-)Afrikaanse leventje. De cultuurshock werd bij mij zo tot een minimum beperkt. Een eerste contact met het verleden werd gelegd door bezoeken aan het District Six Museum en Robben Island. De township- en de winelands excursie waren twee uitjes die de extremen tussen arm en rijk nogmaals benadrukten.

Na de introductieweek werd ik bij mijn gastgezin gebracht. Een 'coloured' gezin waarin ik de Afrikaanse cultuur wat beter heb leren kennen. Elke dag een lunchpakketje mee en een goed avondmaal waren de pluspunten. De passiviteit van het gezin viel me best tegen. Gelukkig zat ik met drie andere vrijwilligers in het gastgezin en met hen heb ik veel gedaan in de middagen, zoals surfen, hardlopen en poolen.

Het werk wat ik gedaan heb gedurende acht weken was echt super! De Future Factory is een iniatief van ex-wereldtopvolleybalster Anne Siroky. Sinds 2001 probeert zij kinderen op arme scholen de mogelijkheid te bieden om in aanraking te komen met sport. Dit wordt gedaan door zelfopgeleide sportcoaches (veelal ontspoorde jongeren) op deze scholen te plaatsen. Naast het identificeren en het faciliteren van de sportbehoefte bij kinderen, voedt de Future Factory wekelijks duizenden kinderen. Tevens is de Future Factory nauw betrokken bij HIV/Aids projecten en jeugdactiviteiten in de zomervakantie.

Zelf vond ik het de ultieme mogelijkheid om na het afronden van mijn studie en voor het beginnen met werken, op een ontzettend leuke manier een andere cultuur en een ander land te leren kennen en uiteraard mijn steentje bij te dragen aan de ontwikkeling van het land. Daarnaast ben ik door de Future Factory op zoveel verschillende locaties geweest en heb erg veel verschillende projecten meegemaakt; van lesgeven op scholen tot het bijwonen van een afkickprogramma voor jongeren.

Mijn werkzaamheden waren heel divers. Gedurende de week (en soms ook in het weekend) werkte ik op onder andere crèches, basisscholen, sporttoernooien, pyjamafeestjes (schminken) en zelfs als kerstman. Na enkele weken word je al op straat en in winkelcentra herkend door kinderen die je les gegeven hebt. Zelfs toen ik kerstman was hoorde ik iemand zeggen 'hey coach, how are you?'. Je wordt overal herkend en dat leidde ook tot een grote waardering bij mij zelf.

Wat je wel merkt is dat je je eigen kansen moet creëren. Door actief deel te nemen aan activiteiten en je assertief op te stellen creëer je kansen en maak je dingen mee die je anders zou moeten missen. Door mijn assertiviteit ben ik onder andere in de VIP-lounge geweest van Ajax Cape Town, heb ik op een zondag meegelopen met een demonstratie in een township en ben ik ook in een afkickkliniek geweest waar jongeren zaten die drugs- en alcoholverslaafd waren en ex-gangsters. Erg indrukwekkend om mee te mogen maken.

Tijdens mijn werk ben ik ook in arme wijken geweest rondom Kaapstad wat een grote indruk op mij gemaakt heeft. Naar aanleiding hiervan heb ik met enkele mede-vrijwilligers een actie op touw gezet om geld in te zamelen. Uiteindelijk hebben we een oven, een vriezer en twee koelkasten kunnen kopen. Het overgebleven geld is gebruikt voor schoolgeld, schooluniformen en kerstcadeaus. Erg geslaagd dus.

In de weekenden ben ik veel opgetrokken met mijn mede-vrijwilligers. Met de trein naar Kaapstad gereisd en vele activiteiten ondernomen. De Tafelberg heb ik beklommen, museums bezocht en uiteraard gerelaxt op een van de mooie stranden. Kaapstad is in mijn ogen een zeer dynamische stad die bijna alles aanbiedt. Van sport tot cultuur, en van historische plaatsen tot natuur.

Na mijn vrijwilligerswerk heb ik 9 dagen met vijf andere vrijwilligers een busje gehuurd en de Garden Route gedaan. Een hele mooie route langs de kust waar je onder andere haaien en walvissen kan zien. Verder heb ik daar gebungeejumpt, op een struisvogel gereden, gemountainbiked, grotten bekeken en heel veel natuur gezien.

In totaal heb ik elf weken in Zuid-Afrika doorgebracht en had ik nog steeds niet alles gezien... Zuid-Afrika herbergt zoveel moois en is daarnaast een prima locatie om tevens een bezoek aan de buurlanden te brengen.

Na mijn terugkomst in Nederland merk je dat wij ons hier soms om dingen zorgen maken die eigenlijk nergens op slaan. In Zuid-Afrika zijn er mensen die niet eens kunnen ontbijten en naar school kunnen. Na zo een reis leer je erg goed zaken te relativeren!

Groetjes,

Mark Visser

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active