vrijwilligerswerk.reismee.nl

Kelly ging met Travel Active naar Ghana en richtte haar eigen stichting op!

Kelly vertrok met het Vrijwilligerswerk programma van Travel Active voor een paar maanden naar Ghana toe om daar de lokale bevolking de helpende hand te bieden. Ook zette ze haar eigen stiching op genaamdMeet K.A.T.E. Travel Active stelde haar enkele vragen naar aanleiding van haar ervaringen in Ghana.

Waarom heb je toen voor Ghana gekozen?
Door mijn liefde voor Afrika wilde ik graag vrijwilligerswerk doen in dit continent. Voordat ik vrijwilligerswerk ging doen had ik al 3 landen in Afrika bezocht: Zuid-Afrika, Kenia en Tanzania. Ik wilde een nieuw land zien. Mijn Frans is niet goed, vandaar dat ik voor een Engelstalig, Afrikaans land koos. Mij werd verteld dat Ghana een heel vriendelijk en mooi land is en daar ben ik toendertijd voor gevallen. Achteraf gezien inderdaad een geweldige keuze.

Kun je wat meer vertellen over het project waar je toen gewerkt hebt?
Door Travel Active word jij bij een hostfamilie geplaatst en wordt er een project voor jou uitgezocht dat bij je past. Ik wilde op een basisschooltje werken. Ik kreeg groep 4. Ik gaf alle soorten vakken aan 56 kinderen, van de leeftijd 6-12 jaar. De helft kon lezen en schrijven, de andere helft kende het alfabet niet. Spelenderwijs heb ik ze rekenen, taal, biologie, dansen en zingen geleerd. Ze kunnen zelfs in de manenschijn in het Nederlands zingen. Het was heel bijzonder en niet altijd even gemakkelijk. Maar de liefde die deze kinderen geven is wat alles uiteindelijk zo bijzonder maakt. Daarnaast kwam ik tijdens mijn werk op de basisschool in contact met een project, FrankEve,die straatmeiden een gratis opleiding geeft. Ze leren hier koken of naaien. Hier ging ik regelmatig heen, nadat ik les gegeven had op de basisschool. Ik leerde ze voornamelijk rekenen. Ik had echt een gevoel dat ik deze meiden hielp!

Wat heeft de meeste indruk op je achtergelaten?
De mensen en dan voornamelijk de kinderen hebben de grootste indruk op mij achtergelaten. Zulke blije gezichten, zelfs als ze niks hebben. Het project FrankEve bijvoorbeeld: Dit project wordt geleid door een Ghanees stel dat zelf niks heeft. Ze hebben nauwelijks eten en onderdak. Toch elke keer als er wat geld binnenkomt zorgen ze dat eerst de meisjes op het project eten krijgen en spullen voor school. Het is zo geweldig dat er mensen zijn die nog steeds kunnen geven, ook al hebben ze zelf niks.

Je ziet natuurlijk ook minder leuke dingen in landen zoals Ghana, er heerst grote armoede. En ik was ook wel eens verdrietig om dingen die ik zag of hoorde. Maar mensen zoals bij FrankEve en de kinderen op mijn school zorgen ervoor dat de ervaring geweldig is! En wat ik vooral heb geleerd in deze 4 maanden: Je moet af en toe vervelende dingen meemaken om de mooie dingen te waarderen.

Kun je ons vertellen waarom je Ghana niet meer los kon laten?
In de 4 maanden in Ghana leef je in een hostfamilie. Je leeft intensief met deze mensen en wordt erg close met hen. Je moeder, vader, broers en zussen daar worden een tweede familie voor je. Ik bel mijn host broer nog 2 keer per maand. Maar er is 1 persoon voor mij waardoor ik Ghana niet heb kunnen loslaten: Mijn 5 jarige host-zusje Kate.
Kate is een heel bijzonder meisje. Ze werd geboren toen haar moeder 16 was en woog nog geen kilo. Ze werd achtergelaten door haar moeder bij een tante. Ze leek het niet te kunnen overleven. Deze tante (mijn hostmoeder) heeft Kate opgevoed en ze heeft nu een goed onderdak en gaat naar school. Toch heeft Kate nog iets anders dan andere kinderen. Alle kinderen in Afrika lachen, maar vele ogen kijken hopeloos. Ze zien geen goede toekomst voor zichzelf. Kate heeft ogen die stralen, die zin hebben in een toekomst. Zij heeft mij geinspireerd. Daarom is de naam van mijn stichting ook: Stichting Meet K.A.T.E. (meet Kelly's African Teenagers Education). Ontmoet Kate en zie dat door een goede opvoeding en onderwijs deze kinderen in Afrika een geweldige toekomst voor ogen hebben.

Heb je ook al echte resutlaten geboekt? Heb je al geld ingezameld en wat is er mee gebeurd?
Meet K.A.T.E. wil kleinschalige lokale projecten helpen met kinderen een beter kans op onderwijs te bieden. Momenteel hebben wij 2 projecten. De eerste is de ondersteuning van het project FrankEve. Sinds maart 2007 zijn wij begonnen met geld inzamelen en in 4 maanden hadden wij 10.000 euro bij elkaar om FrankEve te helpen met onderdak voor de studenten op het project zelf. Zodoende hoeven de meisjes niet op straat te wonen of elke dag 5 kilometer te lopen. Ook hebben we bedden geplaatst en is er sinds een maand elektriciteit. Hierdoor kunnen ze elektrische machines gebruiken voor koken en naaien en hoeft niet alles meer handmatig. Ook is het belangrijk voor hun veiligheid 's avonds om licht op het project te hebben. Dankzij de donaties die zijn gedaan aan Stichting Meet K.A.T.E. is dit mogelijk geworden.

Het tweede project zijn we hard mee bezig en gaat in september beginnen. We gaan in Ghana een weeshuis bouwen waar weeskinderen kunnen wonen, eten en naar school kunnen gaan. We hopen dat in juni 2009 het gebouw kunnen openen. Hiervoor is echter nog wel heel veel geld nodig, dus daar zijn we ook het komende jaar druk mee bezig.

Hoe verloopt de samenwerking met Ghana vanuit Nederland?
Natuurlijk zouden wij vaker willen kijken op de projecten. Nu willen we minimaal 1x per jaar naar Ghana gaan om te kijken op deze projecten. De kosten hiervoor staan los van de stichting en worden door ons zelf betaald. Wij willen zoveel mogelijk geld naar deze projecten zien te krijgen. Wij weten dat het geld in goede handen terecht komt, omdat we de mensen die de projecten runnen persoonlijk kennen. We mailen, bellen en overleggen wekelijks en ook sturen ze regelmatig foto's op om ons te laten zien wat er is gebeurd met het geld.

Is het mogelijk om meer te lezen over de projecten?
De stichting heeft een website waar op je alles kan lezen over hoe we tot deze stichting zijn gekomen, over de projecten die we doen. Ook kunnen er foto's worden bekeken en kunnen vragen gesteld wordemn via het forum of de mail. de website is: http://www.meetkate.nl/

Het doneren vangeld
Het is nog niet mogelijk om een automatische incasso aan te vragen voor stichtingen die jonger zijn dan 2 jaar. Wij hopen dus donaties te krijgen van mensen die periodiek ietswillen overmaken of eenmalig een donatie willen doen. De volledige mogelijkheden hiervoor staan op de website beschreven onder het kopje: steun Meet K.A.T.E. We zullen de mensen via de nieuwsbrief op de hoogte houden van wat we met de donaties hebben kunnen bereiken.

Wanneer ga je weer naar Ghana?
We (Muriel Koch en ik, secretaris van de stichting) hopen in december terug te kunnen gaan om te zien hoe het staat met de bouw van het weeshuis en de vorderingen bij FrankEve. Omdat we naast deze stichting ook nog studeren, moeten we eerst bekijken hoe het te combineren valt met tentamens rond die periode. De bedoeling is dus wel om minimaal 1x per jaar er heen te gaan.

Waarom raad je Ghana aan?
Ik hoop dat duidelijk is geworden dat Ghana een speciaal plekje in mijn hart heeft en dat Afrika in zijn geheel een geweldig continent is. De mensen in Ghana zijn vriendelijk en de kinderen zijn fantastisch. Ghana is een veilig land, maar toch heeft het echt het gevoel dat je je in Afrika bevindt.

Sta open voor een nieuwe uitdaging in je leven en word vrijwilliger! Een ervaring die je nooit zal vergeten! Heb je vragen over mijn vrijwilligerswerk ervaringen, stuur mij gerust een email!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active