vrijwilligerswerk.reismee.nl

Fidessa deed vrijwilligerswerk Costa Rica!

Fidessa nam deel aan hetVrijwilligerswerk Programma van Travel Active en combineerde vrijwilligerswerkCosta Rica met Zuid-Afrika.Leeshier haar wereld ervaring!


Nadat ik vorig jaar mijn havo diploma had gehaald wilde ik nog niet gaan studeren. Ik wilde eerst de wereld zien, en dingen doen die ik leuk vind, voordat ik weer vast zit aan 4 jaar studie. Maar ik was nog nooit alleen ergens heen geweest en dan is het heel moeilijk om gewoon maar naar een land te vertrekken. Via een vriendin kwam ik bij Travel Active. Hier heb ik allemaal informatie gekregen over alle soorten reizen die je via hun kan doen. Ik wilde het liefst naar een ver land, wat compleet anders is dan Nederland en waar ik ook iets kan doen voor het land zelf. Via Travel Active zijn er een hoop opties.

Costa Rica sprak me erg aan door de mooie natuur en omdat ik ook graag spaans wilde leren. Ik heb gekozen voor de combinatie 4 weken spaanse les en 4 weken vrijwilligerswerk in een weeshuis. En toen begon de voorbereiding. Gelukkig helpt Travel Active je bij alles. Ik kreeg een Lonely Planet en samen met mijn ouders heb ik toen allerlei informatie opgezocht over het land. Over de plekken die je kan bezoeken, de cultuur en de taal. Informatie over geld, injecties, mijn gastfamilie en de school kreeg ik allemaal van Travel Active te horen, zodat ik helemaal voorbereid was voor de grote reis.

En toen was het zover, vorig jaar november vloog ik naar Costa Rica. Mijn familie heeft me uitgezwaaid op Schiphol, maar toen was ik toch echt helemaal alleen. 13 uur later kwam ik aan op het vliegveld van San Jose. Het was vreemd om na de kou in Nederland hier buiten te komen in 30 graden. Gelukkig stond mijn gastfamilie al op me te wachten, en ze waren zo lief! Ik sprak nog helemaal geen spaans, maar met handgebaren en een beetje engelse woorden ging de communicatie prima. Ik keek mijn ogen uit, dit land is zo anders dan Nederland.

De eerste avond voelde ik me wel een beetje alleen, ik kende nog niemand, sprak de taal niet en was in een vreemd land! Maar na de eerste dag school zag ik mijn tijd in Costa Rica helemaal zitten! De school is echt heel leuk en in de stad is veel te doen. Ik leerde veel mensen kennen uit verschillende landen, en iedereen was daar alleen en kende het land nog niet, dus met z'n alle hebben we het land ontdekt.

Op school volgde ik vooral elke dag de onwijs leuke salsalessen, maar ik ging ook naar de kooklessen en sierademaaklessen, en in de weekenden ontdekte we het land. We zijn naar het strand geweest, in bossen gelopen, naar Nicaragua geweest, vlindertuinen bezocht, gesurfd etc. Costa Rica is zo veelzijdig. Maar het weekend wat eruit sprong was toch wel het weekend dat ik op weg was naar Samara, waar de spaanse school aan het strand ligt en waar ik buiten salsalessen volgde.

Dit weekend zijn we voordat we op maandag met school begonnen onderweg gestopt bij een rivier waar we hebben geraft. Dit had ik nog nooit gedaan, maar het was echt onwijs gaaf! Onderweg stopte we om wat fruit te eten en van rotsen te springen, ik had het gevoel alsof ik in een paradijs was beland! Na het raften zijn we naar een vulkaan gereden, we sliepen in een backpackers hostel die uitkeek op de vulcaan, 's avonds zijn we naar hot springs gegaan, heerlijke warme bubbelbaden buiten, waar we ook uitzicht hadden op de vulkaan. En de volgende ochtend, onderweg naar Samara zijn we gestopt bij een rivier waar we als Jane aan een liaan in een rivier sprongen. Hierna reden we door naar de school in Samara, die aan het strand ligt op een van de mooiste locaties ooit.

De 3 maanden gingen veel sneller om dan ik wilde. Het was erg raar om weer thuis te zijn, van zomer naar winter in 1 dag. Dag salsa dansen, dag mooie stranden, dag wilde dieren en dan Costa Rica. Het was even wennen, maar dat ging wel snel. Travel Active heette me weer welkom in Nederland. En als snel leek Costa Rica een verre droom. Maar met de foto's en filmpjes kan ik me af en toe terug wanen in dit mooie land. Ik heb er een hoop van geleerd, het land is zo anders dan Nederland, mijn wereld werd echt vergroot, en ik werd een stuk zelfstandiger. Ik stond er wel ineens helemaal alleen voor, maar daardoor leerde ik wel alles zelf te doen en zelf te beslissen. Ik besloot vervolgens nog een avontuur in Zuid-Afrika aan te gaan en dat bleek een super keuze!


Groetjes,

Fidessa

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active