vrijwilligerswerk.reismee.nl

Marije koos bewust voor het 'echte Afrika'.

Marije ging met het Vrijwilligerswerk Programma van Travel Active naar Benin! Na afloop maakte ze nog een reis door het mooie Ghana. Lees hier ervaringen:

Eindelijk kwammijn grote wens uit: ik ging naar Afrika! Bewust had ik gekozen om naar het ‘echte Afrika' te gaan en dan ook nog naar een Franstalig land: zo kwam ik uit bij Bénin!

Bénin is een klein landje in West-Afrika. Het is een veilig land, voodoo is de nationale godsdienst, er worden vele lokale talen gesproken, er wonen veel verschillende stammen enhet is één van de armste landen ter wereld. Genoeg redenen dus om daar vrijwilligerswerk te gaan doen!

De eerste weken waren best moeilijk, je vraagt je regelmatig af: ‘wat doe ik eigenlijk hier?' Je kent niemand, kent de gewoontes niet, het Frans spreken gaat ook nog een beetje moeilijk.... Maar toen ik eenmaal aan mijn Dance & Drum begon was ik niet meer weg te krijgen uit Bénin!

Vier weken lang afrikaanse dans en djembé les krijgen in de sloppenwijk van Cotonou. Liedjes leren zingen in het Fon, (grootste lokale taal van Bénin) voodoo-ceremonies bijwonen en het blankenliedje te horen: Yovo Yovo bonsoir, ca va bien? Merci! De cursus is nog zoveel meer als alleen dansen en trommelen, je leert ook de cultuur, de mensen en het land kennen!

Daarna weg uit je bekende omgeving, naar een nieuw dorp, nieuwe mensen en dus ook een nieuw avontuur! Ik heb gewerkt in het weeshuis van SOS-kinderdorpen, wat echt geweldig was! Er wonen daar 111 kinderen van 1 tot 16 jaar oud en ieder kind heeft wel een traumatische ervaring gehad. Kinderen van 1 jaar oud die hun vader en moeder al kwijt zijn, ouders die voor de ogen van kinderen zijn vermoord en een gehandicapte jongen die over straat heeft gezworven omdat niemand voor hem wilde zorgen. Tijdens mijn tijd daar is er door een collecte geld opgehaald voor ‘mijn' weeskindjes en van al dat geld heb ik Bénin mooi speelgoed kunnen kopen voor het weeshuis. Ik vergeet nooit meer het moment waarop ik alles mocht uitdelen, 111 kinderen die je allemaal één voor één bedanken, liedjes voor je zingen en je werkelijk voor eeuwig dankbaar zijn! Ik voelde me net Sinterklaas!

Samen met 2 andere vrijwilligers zijn we ook met de zemidjan (hét vervoersmiddel in Bénin: een taxi-brommer) de bush ingetrokken. Overal waar we reden waren er veel palmbomen, lemen hutjes met rieten daken, kleine afrikaanse marktjes, zwarte kinderen die je naroepen: Yovo! Yovo! Blanke! Blanke!

Toen we op een gegeven moment aan de rand van een groot meer kwamen zijn we met een beninese kano, pirogue, gaan varen. Onderweg allemaal vissers tegen gekomen die hun netten uitgooiden, vrouwen die hun kinderen wassen in het water, kinderen die gillend van je wegzwemmen omdat ze nog nooit een blanke hebben gezien.. Dan zit je echt midden in Afrika!

Tot slot nog een reis gemaakt naar Ghana met 3 andere meiden. Opgepropt in de taxi, met 12 mensen en drie moeders die hun baby de borst geven, over land naar Ghana gegaan. Daar met de backpack rondgetrokken, een geweldig mooi land gezien. Olifanten gespot in Mole National Park en een weekje aan het strand gelegen bij Accra!

Afscheid nemen is nooit leuk, maar op 2 maart was het ook voor mij tijd om afscheid te nemen. Van Samson, mijn djembé leraar en goede vriend, van Rufin die mij hielp toen ik ziek was, van mijn Beninese familie, van al mijn weeskindjes maar vooral van mijn onbezorgde leventje in het prachtige Afrika!

Als je dan weer thuiskomt is het echt even wennen.. Ook een cultuurshock! Gelukkig kan je wel enorm genieten van het lekkere eten, een warme douche, een wasmachine, een goede wc, enz. En alle foto's herinneren je aan de geweldige tijd in Afrika, een ervaring die niemand je ooit meer afneemt!

Reacties

Reacties

Elly

Hallo Marije,
Wat een herkenbaar verhaal!
Daphne onze dochter is nu in haar laatste weken Benin en wij hebben haar vorige week bezocht. Samen met Daphne door Benin gereist, Cotonou, Abomey, Safari, gastgezinnen, weeshuis....een hele ervaring erbij en dat in één weekje! Door dat Daphne zo tussen en met de mensen gewoond en gewerkt had kon ze ons iets mee laten beleven van het leven in Benin en waren we niet helemaal alleen maar toerist. Tegen Daphne hebben we kunnen zeggen dat we super trots op haar zijn.
De keuze afweging die jij in je verhaal weergeeft heeft ook bij Daphne zo gespeeld, maar als je dan in je oriëntatie fase een enthousiaste Beninganger ontmoet is dat erg inspirerend. En zo had Daphne jou dus ontmoet en ik begreep later nog een keer in Benin.
Leuk om jouw verhaal nu te hebben gelezen en denk dat je nog wel eens in Benin zult terug keren.
Vriendelijke groet Elly ter Telgte.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active