vrijwilligerswerk.reismee.nl

Daan geeft zich helemaal over aan het avontuur in Ecuador en Peru!

Daan ging met het Vrijwilligerswerk Programma van Travel Active naar Ecuador en Peru! Lees hierhoe Daan zich helemaal overgeeft aandit nieuwe avontuur:


Hoewel veel mensen er na hun middelbare school of vervolgopleiding voor kiezen om even een break te nemen ben ik na mijn opleiding SPH gewoon aan het werk gegaan. Toch wist ik zeker dat ik altijd nog eens eenreis wilde gaan maken. Oud en nieuw ->onder het genot van een lekker glas wijn worden de jaarlijkse voornemens weer uitgesproken. En op dat moment wist ik het zeker; dit jaar ga ik mijn droom om te gaan reizen verwezenlijken!

Hoewel Zuid-Amerika me in eerste instantie niet zo aanspreekt; lijkt het uiteindelijk de perfecte oplossing. Het leren van een nieuwe taal, makkelijk reizen naar andere landen, afwisselende vrijwilligersprojecten, nieuwe culturen..... alles binnen één continent! Om mezelf te dwingen ook daadwerkelijk te gaan meld ik me aan bij Travel Active en een later is mijn ticket geboekt. En als het ticket eenmaal binnen is, volgt de rest vanzelf! En dan, op 3 maartvertrek ik naar Quito - Ecuador. Ik spreek geen woord Spaans, weet niet precies wat me te wachten staat. Ik geef me helemaal over aan dit nieuwe avontuur.

Na een super - maand op de talenschool in Quito (nieuwe vrienden, leuke feestjes, te gekke weekenden) vertrek ik naar mijn vrijwilligerswerk, midden in het cloudforest van Ecuador! Zondag 1 april, Paisaje Rio Blanco. Na een reis van 5 uur achterin een pick-up truck midden in het Cloudforest aangekomen.

Samen met mijn nieuwe Ecuadoriaanse collega Alfredo leg ik tijdens de wekelijkse dorpsvergadering uit wat we komen doen: prullenbakken bouwen. In het dorp (een paar verdeelde huizen midden in het Cloudforest) waar denk ik 20 huizen (tsja, huizen.... zelf gebouwd van hout) verdeeld staan gooit men alle klein afval zoals flesjes, papiertjes, etc gewoon op straat (lees: zand - stenen - blubberpad). We leggen de dorpelingen uit wat een prullenbak is, wat je ermee kunt en dat we ze gaan bouwen. Na wat kritische vragen van wat dorpsbewoners gaan we de maandag erop aan de slag: prullenbakken bouwen van hout. Waar het hout vandaan komt? Gewoon een schuurtje slopen ergens, of de hanengevechtplaats wat verbouwen, of wat bamboe hakken in het bos. Allemaal mogelijk.... En gewoon ouderwets aan de slag met een zaag, hamer, schaaf en wat spijkers! Doe het er maar mee! Gaat niet bijzonder snel maar het lukt. En ondertussen komen er af en toe eens wat dorpsbewoners kijken en mee denken. Verder ben ik de enige buitenlander in het dorp en spreekt men niets dan Spaans! Mijn opgedane kennis van de talenschool komt nu goed van pas.

Mijn verblijfplaats in Paisaje Rio Blanco is een soort van boerderij. Sta elke ochtend om 6 uur op om de koeien te melken! Weet je dat koeien melken best lastig is? Ben ik nou een Hollandse jongen? Kan het nu in ieder geval. Na het koeienmelken ontbijt (rijst..., 3x per dag! Hoe krijgen ze het weg...) aan het werk van 9 - 15uur. Daarna tijd om wat voor mezelf te doen. Maar goed, er is niks te doen in het ´dorp´! Bovendien ligt de boerderij 20 min lopen verderop de bossen in... ´s Middags trekken we er vaak op uit om wat fruit te plukken, want dat groeit er in overvloed. Bananen, papaya´s, cocosnoten, limoenen, sinaasappels, etc. Das pas vers fruit.

Bovendien zie je onderweg vaak mooie vogels en vlinders. Onder andere een toekan gezien. Doet op zo´n moment weer lekker relativeren: denk je dat er een Vd Valk Restaurant is (hmmm lekker, even wat anders eten dan rijst!), blijk je ineens in de jungle te zijn en een echte Toekan te zien. Verder zijn de dingen gewoon zo lekker simpel. Naar de meubelboulevard op paaszondag? Nee joh, hier is een houten plank gewoon een bank! 20 soorten thee in de supermarkt of zijn ze in de andere supermarkt goedkoper vanwege de prijzenoorlog.... Hoezo prijzenoorlog in de supermarkten? Er is hier geen supermarkt! Hoezo 20 soorten thee... gewoon de blaadjes van de limoenboom in heet water gooien! Das de simpelheid van het leven. Opstaan als het licht wordt en de haan kraait. Naar bed gaan als het donker is rond half negen.
En na het fruit plukken snel naar huis voordat de dagelijkse regenbuien losbarsten! Snel een koude douche nemen tussen de kakkerlakken en daarna op naar het diner! Vd Valk? Nee: rijst!

Na mijn project in Ecuador ben ik verder gereisd naar Peru om in Cuzco op een schooltje te werken. Even boeiend en leuk werk als in Ecuador. Wat een ervaringen! Tijdens de talenschool en de projecten is er genoeg vrije tijd om er op uit te trekken met vrienden. Vulkanen beklimmen, aan het strand liggen, zuid-amerikaanse markten bezoeken, feesten... alle ingrediënten aanwezig! Uiteindelijk ben ik in totaal vijf maanden tijd door vijf landen gereisd. Na Peru nog door Bolivia, Argentinie en Chili om vanuit Santiago weer terug te vliegen.

Wat me het meest is bijgebleven? Moeilijk te noemen; eigenlijk alles. De vrijheid, de taal, de cultuur, de projecten, de overweldigende en afwisselende natuur, de internationale mensen die je leert kennen, de sprong wagen om op reis te gaan (doen!).... Ik heb de sprong gewaagd en kijk met veel plezier terug op een zeer bijzondere en onvergetelijke ervaring!

(Tijdens mijn reis schreef ik onderstaand gedicht: )

Reizen

Een mens is altijd ergens
Hoewel soms middenin
Nooit was ik echter nergens
Zonder eind ook geen begin

Mijn herinneringen voor altijd mee
Zie ik ervaringen achter me verdwijnen
Nieuwe avonturen groots en onbekend
Aan de horizon verschijnen

Nooit is zeker wat de toekomst brengt
Toch heb ik er dagelijks mee te maken
Altijd ga ik weer vooruit
Om stappen verder te geraken

Is dat waar ik soms bang voor ben?
Dat ik niet weet waar ik aan begon
Wanneer ik elke dag weer reis
Naar de wereld achter de horizon

Ik kom het allemaal tegen
Gebeurtenissen groot en klein
En mijn ervaringen van heden
Zullen morgen mijn herinneringen zijn

Daan

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active